Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Om uw onderwerp goed onder de aandacht te brengen, is het raadzaam om zo zorgvuldig mogelijk te zijn in de omschrijving en uw vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren.

Onderwerp: Ziekte van Hashimoto

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 11 maanden geleden #4717

  • Johanna
  • Johanna's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum
  • Berichten: 564
  • Ontvangen bedankjes 196
Dag Debby,

Fijn dat je nu behandeld wordt! Je bent echt ziek van een schildklierhormoontekort en dat met 2 van die kleine kleine kindjes!

ook duizelig kan je ervan worden hoor. Hoe snel het werkt is individueel. het is belangrijk dat je je waardes ook zelf in de gaten hou. Weet je die? In Nederland kan je zo ook gewoon aan de assistente vd huisarts vragen telefonisch. Ik neem aan dat je voor je afspraak eerst bloed gaat prikken? Dat moet je zo vroeg mogelijk doen zonder je medicatie in te hebben genomen is dat je verteld? De meeste mensen voelen zich uiteindelijk het beste met een TSH van rond de 1 en je ft4 zit dan meestal in de hoognormaal waardes. Pas bij het bereiken van die waardes <die ook stabiel blijfven) voelen ze zich weer goed.

Bij Hashimoto gaat je klier langzaam maar zeker steeds slechter werken. De medicatie helpt pas echt als je goede waardes hebt. Wees voorzichtig met ophogen ik bedoel blijf goed voelen. Sommige mensen moeten n.l. Langzamer ophogen. En vaak zie je eigenlijk eerst nog een soort van dieptepunt. Maar ik kan uit ervaring vertellen dat je je uiteindelijk echt beter gaat voelen hoor!!

Blijven vragen

Groetjes Johanna

NB ik weet de Belgische richtlijnen niet maar ter info hier de Nederlandse

www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&id=2457#.Ulj9PMsayK0
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Debby

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 10 maanden geleden #5052

  • Debby
  • Debby's Profielfoto
  • Offline
  • Junior
  • Berichten: 20
Bedankt voor je reactie Johanna. Ik moet 19 november terug naar mijn endocrinoloog voor de 2de maal. Hij is het die me deze site aanraadde. Het is namelijk een nederlander.

Ik weet nog niet zo heel veel van de ziekte maar probeer me te informeren en hopelijk volgende week ook meer.

Ik werk als bediende achter de pc en merk dat het moeilijk is soms om me te concentreren. Soms dansen de lettertjes op mijn computerscherm. Zal door de vermoeidheid zijn.

Hopelijk geraak ik goed ingesteld.

Grtz
Debby
The administrator has disabled public write access.

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 10 maanden geleden #5053

  • Kiek
  • Kiek's Profielfoto
  • Offline
  • Gold
  • Berichten: 275
  • Ontvangen bedankjes 121
Ook van mij een welkom, Debby.

Omdat levothyroxine een hele lange halfwaardetijd heeft, duurt het maar liefst 5 tot 6 weken voordat je het optimale resultaat van de laatste dosis levothyroxine in je bloed bereikt hebt.
Daarom bepaalt men het liefst pas na een week of 6 de TSH/FT4, na de laatste dosis-aanpassing.

Hoewel zeer afhankelijk van de ernst van het tekort, zou je al na een week of twee veranderingen ten goede kunnen ervaren.

Je behandelaar behandelt je volgens de richtlijn, waarbij óók Belgische artsenorganisaties betrokken werden.

Succes en sterkte!
Kiek

PS: Laat altijd je TSH/FT4 's ochtends heel vroeg bepalen in het labo, z o n d e r levothyroxine in je maag. Je dosis neem je gewoon mee, en slik ze zodra je het labo uitloopt. Pas dan krijg je een reeks waarden met zo min mogelijk verstoringen, zodat je ze met elkaar kunt vergelijken.
Omdat je levenslang afhankelijk bent van levothyroxine, is het best om zelf je TSH-FT4-waarden bij te houden. Ze leer je de waarden kennen die bij jou passen.
The administrator has disabled public write access.

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 10 maanden geleden #5054

  • Johanna
  • Johanna's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum
  • Berichten: 564
  • Ontvangen bedankjes 196
Dag Debby,

Naast de physieke klachten die je van een tekort hebt zijn er ook de psychische klachten. Concentratie is er een van maar ook "niet meer kunnen plannen"en "meer beren op je weg zien" om maar wat te noemen.Omdat het vaak zo sluipenderwijs gaat gaat het (bijna) onopgemerkt. Pas als het echt slechter gaat merk je het.zelf. Mijn ervaring is dat juist de directe omgeving die psychische signalen vaak eerder merkt. (Mijn partner kan na ca 10 jaar die signalen heel zuiver zien, mijn eerste klachten bij teveel/te weinig zijn dan ook vaak juist die psychische )
Ik was een verwoed lezer maar op bepaald moment heb ik zelfs mijn abonnement van de bieb opgezegd? Pas veel later besefte ik dat ik lezen gewoon niet meer kon en het daardoor niet meer deed.

Toen ik op een vergadering eigenlijk niet meer wist waar iedereen het over had raakte ik wel enigszins in paniek....

Ik voel mij echter met een goede instelling echt goed! Dus hou je daaraan vast en houdt moed!

Succes de 19e.

Ennu... Ik heb nu een e reader en geniet weer van een goed boek!

Groetjes Johanna
The administrator has disabled public write access.

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 10 maanden geleden #5055

  • Debby
  • Debby's Profielfoto
  • Offline
  • Junior
  • Berichten: 20
Bedankt. Ik zal over die waarden info vragen aan de dokter.
Ik heb ook een dagboekje aangelegd waarin ik schrijf hoe ik me voel en eventuele verbeteringen.

Johanna ik heb ook een e-reader en daardoor kan ik lezen wanner ik wil zonder tijdsdruk van de bibliotheek. Echt gemakkelijk zo'n ding.
Grtz debby
The administrator has disabled public write access.

Ziekte van Hashimoto 6 jaren 10 maanden geleden #5064

  • JesseLis
  • JesseLis's Profielfoto
  • Offline
  • Gast
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Debby,

Welkom! Goed dat je een dagboek bij houdt, zelf doe ik dat ook (heb ook hashimoto's)! Ik zou uit eigen ervaring toe willen voegen, dat het kan zijn dat je je door de medicijnen in het begin gek kan voelen. Zelf krijg ik bijvoorbeeld een week na het ophogen van de medicijnen een nerveus gevoel soms, maar dat komt omdat het lichaam zich aan gaat passen. Dat gaat vanzelf weer weg bij mij.

Je zult merken dat je je een stuk beter gaat voelen met de tijd!! :)

Groeten,

Jesse
The administrator has disabled public write access.
Bedankt door: Debby
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena